‘Corona heeft duidelijk gemaakt hoe belangrijk signaleren voor een hulp is’

4 augustus 2022

Twee jaar na de uitbraak van corona lijkt de rust wedergekeerd op het kantoor van Cordaan Thuisdiensten. Lijkt, want achter de schermen heeft corona zeker gevolgen gehad voor de dienstverlening. Met de huishoudelijke hulpen is besproken hoe belangrijk signaleren is in tijden van eenzaamheid. Kantoormedewerkers zijn eraan gewend dat vergaderen ook vanachter een beeldscherm kan. Ook vanuit huis werken is tegenwoordig niet vreemd bij Cordaan Thuisdiensten.

‘Of ik slapeloze nachten heb gehad van corona? In het begin wel ja’, zegt Raoul Eldering, coördinator van de teams in Geuzenveld, Slotermeer en Slotervaart. ‘Iedereen was in shock toen het begon. Niemand wist wat er zou gebeuren. Hoe ziek je zou worden, of je het wel zou overleven. Heel eng was het. Een paar huishoudelijke hulpen durfden de deur niet uit. Ik heb dagelijks medewerkers aan de telefoon gehad, zoveel mogelijk complimentjes gegeven en hen gesteund. Ik zat lekker veilig thuis te werken, maar zij moesten naar klanten toe.’ Ook klanten wisten niet waar zij verstandig aan deden, herinnert hij zich. ‘Sommigen wilden geen hulp meer ontvangen.’ 

Mondkapjes
Door tijdig maatregelen te nemen is de dienstverlening nagenoeg zonder haperingen doorgegaan. Raoul: ‘Toen de mondkapjes eenmaal kwamen was dat voor klanten wel een geruststelling. We zeiden ook tegen klanten: hou afstand als de medewerker bezig is. Of ga even in de slaapkamer zitten als de hulp bij u de woonkamer schoonmaakt.’ In de coronatijd is de waardering voor hulpen in de huishouding bepaald niet minder geworden. Integendeel: een prachtige 8,3 is een score om trots op te zijn.

Dienstverlening voortzetten
‘Ik denk ook dat onze kracht vooral is geweest dat we klanten direct konden geruststellen’, zegt regiocoördinator Niels Lohschelder. ‘We hielden ons aan de maatregelen, we hebben hulpmiddelen beschikbaar gesteld. Vanaf dag één hebben we de dienstverlening eigenlijk kunnen voortzetten zoals we deden.’
Huishoudelijke hulpen kregen wel de boodschap mee extra op het welzijn van klanten te letten. Niels: ‘Klanten zagen kinderen en kleinkinderen niet meer. Dat maakte het moment dat wij er zijn dubbel zo belangrijk. Daarom hebben we de hulpen meegegeven: kijk verder dan het stofzuigen en het dweilen. Slaat de eenzaamheid niet toe? Kunnen klanten er nog wel met iemand over praten? Zien ze nog wel voldoende mensen? Het bezoek is intussen wel weer hersteld, maar corona heeft duidelijk gemaakt hoe belangrijk die signalerende taak voor ons is.’

Vergaderen achter het beeldscherm
Medewerkers waren vóór corona gewend om regelmatig bij elkaar te komen voor teamoverleg. Die overleggen vonden ineens vanachter het beeldscherm plaats. ‘Hulpen waren enthousiast, maar uiteindelijk komen ze het liefst gewoon bij elkaar. Het is een prettig hulpmiddel geweest om de bijeenkomsten toch door te laten gaan.’ Door die positieve ervaringen gaan nu ook de praktijktrainingen via het beeldscherm.

Corona heeft duidelijk gemaakt dat je niet per se op kantoor hoeft te zijn om te kunnen werken. ‘Thuiswerken is iets waar we eerst sceptisch over waren, maar wat door corona in een stroomversnelling is geraakt. Op kantoor zat je met vijftien mensen die de hele dag door aan het bellen waren. Je staat er niet bij stil wat er gebeurt als je thuis in een rustige omgeving je werk kunt doen!’

Nieuwe golf
Inmiddels is het gewoon dat niet iedereen elke dag op ons kantoor aan de Zekeringstraat verschijnt. Niels: ‘Ik denk dat iedereen daar wel een goede balans in heeft gevonden. Op momenten dat het wenselijk is ben je er.’ En als er weer een nieuwe golf komt? ‘Ik hoop het natuurlijk niet’, zegt hij. ‘Maar als het komt hebben we al zoveel ervaring dat er voor ons niet veel verandert.’